Gobelinen Alle vi børn i Norden

Udsnit af dækningen i lokalavisen

Ideen bag projektet

Alle vi børn i Norden er et gobelinprojekt for børn på Frederiksberg og i venskabsbyerne Tartu (Estland), Hämeenlinna (Finland), Hafnarfjödur (Island), Bærum (Norge) og Uppsala (Sverige) i Norden i anledning af foreningen Nordens 100 års jubilæum. Der har været Open all frem til d. 15. oktober 2019

Norden er bundet sammen sprogligt, geografisk, kulturelt og politisk. Historisk set har vi delt konger, krige og sprog. Med foreningen Norden indledtes et fredsprojekt, der fylder 100 i år. Men hvordan kan vi formidle til de kommende generationer, at de er en del af et større nordisk fællesskab?

Med inspiration i Astrid Lindgrens bøger om ”Alle vi børn i Bulderby”, vil vi bede alle børn i venskabsbyerne og på Frederiksberg om at tegne sig selv og deres bedste venner. Tegningerne vil blive brugt til en stor komposition, som gobelinen væves efter. På denne måde bliver mange små værker vævet sammen til en større helhed og samtidig erfarer børnene, at de er en del en del af noget større.

Udsnit af alle de utroligt flotte tegninger, vi har modtaget. Tusinde tak for alle bidrag

Kompositionen udarbejdes

Ved deadline d. 15. oktober 2019 havde vi modtaget 116
tegninger fra tegneglade børn og unge rundt om i Norden. Tusinde tak for hvert
og et bidrag. De er så flotte!

Desværre var der ikke plads til alle – men vi valgte
50 ud til kompositionen. Hvordan valgte vi så ud?

Jo, den altoverskyggende prioritet var, at gobelinen
skulle repræsenterer diversitet i nationalitet, udtryk, alder og teknisk
formåen. Det samlede hele skulle gerne give en stemning af en fantasifuld ungdom,
der har plads til leg og mod til at udtrykke sig.

Alle indsamlede tegninger er blevet postet på facebooksiden Open Call: All us children in the North. Se billederne her

Her indvier direktør ved Frederiksberg Fonden Martin Dahl og Nynne Savery gobelinen

Den færdige gobelin

blev færdig i september 2020.
Den måler h200 cm x b150 cm.
Fra oktober begynder den at turnere mellem skoler og institutioner på Frederiksberg.

Den kan ses i vinduet på Klassisk Tegneskole i resten af september, hvorefter den tager på turné til de første skoler og institutioner.

Vi samler en række billeder af nogle af de børn, der er på gobelinen, deres historier og andet billedmateriale her

Som institution/skole kan man stadig tilmelde sig her.

Tak til Frederiksberg Fonden, der har støttet projektet.

Fakta boks:

Hvad er en gobelin? Det er et billedtæppe, der er vævet – ikke broderet/syet. Der er historiske tråde tilbage til Egypten omkring 1500 f. Kr. men navnet skulle efter sigende være knyttet til et kvarter i Paris, hvori Henrik IV oprettede et væveri. På mange slotte og herregårde i Europa har gobeliner haft en dekorativ funktion: De har isoleret de store sale mod fugt fra de tykke mure mens de fremhævede herremanden, hans slægt eller særlige begivenheder. Blandt de kendteste gobeliner i nyere tid bør nævnes Dronning Margrethes Gobeliner, udført efter Bjørn Nørgaards forlæg, der er blevet overdraget Christiansborg i 2000.

Foreningen Norden: Om sig selv skriver foreningen på sin hjemmeside: ” Foreningen NORDEN blev oprettet i skyggen af første verdenskrig i de tre nordiske lande Danmark, Sverige og Norge i april 1919, og indledte hurtigt et fælles arbejde for fredelig sameksistens og fælles politiske mål i Norden under mottoet kendskab giver venskab. Stifterne håbede, at man ved øget samarbejde og forståelse kunne undgå endnu et krigsmareridt. Senere blev foreninger NORDEN dannet i Finland og Island samt i de selvstyrende områder Åland, Færøerne og Grønland.” Netop den fredelige sameksistens og kulturel forståelse er et af formålene med denne gobelin.

Atelje 61: er et statsejet væveværksted i Novi Sad – hovedstaden i den nordlige, autonome del af Serbien, der hedder Vojvodina. Værkstedet har eksisteret siden 1961. Deres høje kvalitet indenfor vævning har været med til at de i dag har opbygget en stor samling af moderne gobeliner, som jævnligt bliver udstillet. Derudover arrangerer de biennaler, kurser og kunstnerkolonier. Læs mere om værkstedet her: http://www.atelje61.org.rs/eng/index.html